ecco-shoes.ro%20

Drepturile cumparatorului online in Romania – deschidere colet la livrare

Shares
Read Carefully

Astazi am citit un articol pe care unul din colegii mei mi l-a subliniat cu privire la drepturile consumatorilor si cetatenilor europeni in raport cu achizitiile pe care le fac, in mod deosebit online.

Articolul il puteti citi aici, iar deschiderea coletului la livrare este un subiect pe care il vizam mai de mult.

“Aveti dreptul sa deschideti orice colet la livrare, fara comentarii si taxe suplimentare.”

Imaginati-va curierul, bietul curier, inchis in casa sau lasat la usa pentru ca o doamna cumparatoare sa isi poata proba in tihna pantofii pe care ii astepta cu atata interes. Sau poate o rochie inflorata care in poza de prezentare de pe site arata mult mai colorata, mai plina de viata. Unde mai pui ca o bretea sta putin ciudat, nu chiar ca pe manechinul de prezentare… sa fie asta o mare problema sau nu!?

Bineinteles, nu noi hotaram, ci cumparatorii care isi imagineaza ca trebuie sa ia decizia exact in acele 10-15 minute (un termen rezonabil pentru cineva rapid) pentru ca numai asa au posibilitatea sa refuze pachetul fara a plati inainte pentru el. Si sa nu va imaginati ca domnii cumpartori nu au nevoie de timp de gandire…

Acum imaginati-va ca asta s-ar intampla la fiecare din livrarile din programul dedicat de 8 ore pe zi. Un calcul simplu va dezvaluie eficienta curierului.

Si acum parerile pro si contra.

Serviciul a fost dezvoltat si destinat special pentru schimburile intre persoanele fizice care nu ofera acte pentru produsele vandute. Si cum nu exista control au fost si “minti luminate” care au tras foloase de pe urma unor astfel de schimburi.

De unde si “Scopul e clar, sa fim protejati de situatia in care primim un produs gata stricat […].”
Personal n-am primit caramizi sau alte dubiosenii, insa nici n-am achizitionat prea multe produse la distanta prin anunturi.

Este deci de inteles un astfel de serviciu in cazul unor astfel de servicii.

Insa utilizatorii si cumparatorii online au extins acest serviciu si in cazul achizitiilor de produse noi de la magazine online care emit facturi si in baza carora iti poti recupera banii in cazul unui retur la termen (14 zile) pe care nu trebuie sa il justifici. Serviciu pe care personal, il consider de prost augur.

Argumentele contra deschiderii pachetului la livrare

ineficienta curierului (angajat al altei companii decat aceleia la care s-a plasat comanda online), cu un job de curier si nu consultant in vanzari
birocratie inutila (facturi emise si anulate)
produse indisponibile pentru cei care chiar le doresc (produse plimbate inutil prin depozitele curierilor)
deteriorarea produselor (incepand cu graba cu care se deschide coletul, verificarea lor, impachetarea inadecvata in cazul unui retur – se impacheteaza pe loc de catre curier cu ce are la indemana, ping-pong-ul asta dintr-o masina in alta, dintr-un depozit in altul)
costuri suplimentare de transport (si costul transporturilor trimise si neridicate se adauga la factura)

Realitatea este ca produsele returnate pe motive personale, NU pentru situatii de garantie, ajung inapoi in stocurile comerciantilor si se trimit catre un alt cumparator online. Iar asta in cazul in care produsul ajunge prezentabil inapoi, altfel ajunge pe “lista de pierderi” a proprietarilor de magazine online.

O sa ziceti “Si ce? e riscul lui, sa si-l asume! Eu, cumparator online am dreptul de a deschide si refuza pachetul!”

Ei bine, aici aveti dreptate, dar nu si simt de raspundere.

Este riscul proprietarului, alaturi de alte riscuri pe care si le asuma cand decide sa devina antreprenor. Cu toate acestea, sunt riscuri inutile si exagerate, cum este cel din situatia de mai sus, care pot fi  inlaturate prin informarea adecvata si asumarea responsabilitatii atunci cand se ia decizia de cumparare online.

O cumparatura presupune schimbul de bani cu un produs. Faptul ca se ofera posibilitatea recuperarii banilor si returnarea produsului intr-o anumita perioada de timp vine in sprijinul utilizatorilor pentru ca, intr-adevar, pot exista diferente intre prezentarea produsului si realitatea acestuia sau diferente de ordin tehnic care duc practic la imposibilitatea utilizarii produsului (marimi necorespunzatoare, accesorii incompatibile etc.).

Prin serviciul de deschidere pachet la livrare comertul electronic nu mai e comert. Cei care cumpara online bazandu-se pe un astfel de serviciu, ascunzandu-se in spatele unei astfel de abordari doar ca sa nu scoata banii din buzunar, nu isi asuma responsabilitatea actiunilor pe care le desfasoara, iar comerciantii online din Romania (macar de dragul dezvoltarii comertului electronic in tara noastra) nu au nevoie de astfel de cumparatori.

Inchei cu speranta ca din ce in ce mai multi utilizatori se vor informa temeinic inainte de a face o achizitie online (toate magazinele serioase pun la dispozitie numar de telefon relatii clienti unde se pot afla raspunsuri la mai toate intrebarile pe care le-am avea in calitate de cumparatori), astfel incat sa fie convinsi cu adevarat ca isi doresc produsul in cauza si sunt dispusi sa il si plateasca.

Despre retururi in baza garantiei sau seriozitatea magazinelor online in alte articole.

Spor la cumparaturi!

Alina

Activeaza in mediul antreprenorial romanesc de peste 6 ani. Consultant de business independent si co-fondator a mai multor magazine online. Pasionata de lectura si drumetii.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Top