Joc DIY pentru dezvoltarea aptitudinilor in stil montessori

de Alina

Inspirata de jocul “Invat sa povestesc” de la editura DPH, am gandit o alta varianta de joc atractiva pentru juniorul din dotare, care dezvolta aptitudini ca: intelegerea verbala, exprimarea orala, rationamentul deductiv, fluenta ideilor si ma opresc aici.

Incepem prin a identifica o carte/ o serie ilustrata care ii place copilului, facem cateva poze in diferite cadre, pe care le printam pe carton sau hartie obisnuita care se poate lamina (sectiuni din poza de ansamblu care exprima o actiune/informatie). Se vor realiza cate imagini doriti, de la inceputul pana la finalul povestii; atentie insa, in utilizare se incepe cu secvente mici de 3-6 cartonase, urmand ca secventele mai mari de 9 cartonase sa fie utilizate / adaugate pe masura ce copilul da semne ca intelege activitatea si reuseste sa o gestioneze; adesea acest lucru se intampla la o varsta mai mare.

In cazul nostru am facut cartonasele cu Pettson si Findus. Avem cartea Surpriza de Craciun a lui Mos Pettson cu care am inceput, insa pentru ca am adaugat in biblioteca toata seria, am realizat cartonase cu toate cartile. Functioneaza cu orice serie de carti, dar si cu povesti de sine statatoare bogate in imagini.

Trebuie mentionat ca noi avem seria de carti cu povesti individuale, bogat ilustrate. Cei care au volumul cu mai multe povesti e posibil sa nu cunoasca ilustratiile, insa daca sunt mai mari si cunosc continutul povestii e chiar mai interesant si antrenant pentru copii.

Odata realizate cartonasele, incurajez jocul impreuna prin activitati ca:

  • Observatia: ce observam in imagini (personaje, alte obiecte de decor, expresii faciale etc.);
  • Exprimarea: ce actiune se intampla in fiecare cartonas;
  • Deductie logica: care crezi ca e ordinea cartonaselor (o va cunoaste daca stie povestea dinainte sau isi va inchipui el o varianta originala);
  • Fluenta ideilor: dupa mai multe exercitii ca cele de mai sus, va reusi sa povesteasca singur povestea cap-coada pe baza cartonaselor sau chiar sa inchipuie o adaptare (ideea e sa dezvolte limbajul corect pentru secventialitatea evenimentelor).

O alta idee, daca sunt si alti participanti care cunosc cartile, se pot face pachet ca la jocul de carti (chiar mai multe povesti din serie), impartite la cati jucatori sunt, dupa care cerul este limita 😀 (mai jos ideile mele):

  • primul jucator plaseaza cartea cu fata in sus si spune ce se petrece, urmand ca urmatorul jucator sa aleaga din pachetul lui si sa puna o carte potrivita cu o descriere despre ce se petrece, astfel incat pana la final cand toti isi epuizeaza cartoanele sa se descifreze o noua poveste originala Pettson si Findus;
  • (doar cartile de la o poveste) daca toti stiu ce se petrece, incepe cel care are cartea cu imaginea de inceput si completeaza fiecare in functie de ce carti are in mana, atunci cand ii vine randul.

Activitatea isi propune sa dezvolte limbajul si capacitatea de a povesti dupa imagini. Bineinteles sunt multe variante pe piata care isi propun acelasi lucru. Avantajul acestei metode este ca se foloseste ceea ce deja copilul cunoaste (se va simti imputernicit) si catre care are o atractie naturala, deci posibilitati infinite cu materialul pe care il aveti deja acasa.

Pana data viitoare va dorim si voua sa va jucati si sa-nvatati!

Lasa o parere